Περιφερειακά Αεροδρόμια μεγάλοι γρίφοι των αποκρατικοποιήσεων « aitoloakarnanianet

Τρίτη 17 Φεβρουαρίου 2015

Περιφερειακά Αεροδρόμια μεγάλοι γρίφοι των αποκρατικοποιήσεων





Περιφερειακά Αεροδρόμια μεγάλοι γρίφοι των αποκρατικοποιήσεων

Η αξιοποίηση του Ελληνικού θεωρείται η πιο επίφοβη από όλες τις εν εξελίξει αποκρατικοποιήσεις. Η συγκεκριμένη έχει συμφωνηθεί από τον Μάρτιο του 2014, έχει εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και έχει υπογραφεί η σχετική συμφωνία μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Lamda Development. Mένει να ικανοποιηθεί η έγκριση του Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης (ΕΣΧΑΔΑ) με στόχο να εκταμιευθεί η συμφωνημένη προκαταβολή.

Υπενθυμίζεται ότι η Lamda Development έχει συμφωνήσει να καταβάλει 915 εκατ. ευρώ σε διάστημα 10ετίας, εκ των οποίων τα 300 εκατ. θα προκαταβληθούν. Η συμφωνία αυτή, ωστόσο, έχει βρεθεί πολλές φορές στο στόχαστρο των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ, τόσο όταν βρίσκονταν στην αντιπολίτευση, όσο και τώρα που βρίσκονται στην κυβέρνηση. Η τελευταία φορά που ζητήθηκε η ακύρωση της συμφωνίας ήταν κατά τη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων. Ο κ. Λαφαζάνης τάχθηκε αναφανδόν κατά της συμφωνίας, χαρακτηρίζοντάς την «σκανδαλώδη». Επίσης η κ. Βαλαβάνη, που στο παρελθόν είχε χαρακτηρίσει «γκέτο πλουσίων» την αξιοποίηση του Ελληνικού, στις προγραμματικές δηλώσεις της διαβεβαίωσε την Επιτροπή Αγώνα «ότι κανείς μας δεν ξεχνάει τους αγώνες που δώσαμε μαζί τα προηγούμενα χρόνια».

Η πλευρά της Lamda Development αντέδρασε στις δηλώσεις του κ. Λαφαζάνη, σημειώνοντας ότι στοχοποιούν μια εισηγμένη εταιρεία, η οποία εργάστηκε πάνω από δύο χρόνια, ξοδεύοντας εκατ. ευρώ. «Το δημοκρατικό πνεύμα από το οποίο η νέα κυβέρνηση αναμφίβολα διαπνέεται θα επέβαλλε συζήτηση και διαβούλευση και όχι μονομερείς τοποθετήσεις όπως αυτή», ανέφερε η ανακοίνωση.

Υπογραμμίζεται ότι οι δύο πλευρές, ΤΑΙΠΕΔ και Lamda Development, έχουν περιθώριο ακόμη περίπου ενός έτους, στο οποίο θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι προαιρέσεις της σύμβασης. Κατόπιν, η κάθε πλευρά μπορεί να αποχωρήσει, χωρίς καμία συνέπεια για την ίδια.

14 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Η αποκρατικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων θεωρείται η πιο πιθανή, εν εξελίξει, αποκρατικοποίηση για να συνεχίσει τον δρόμο που είχε λάβει πριν από τις εκλογές του περασμένου Γενάρη. Αιτία; Η συμμετοχή της γερμανικής κρατικής Fraport, αλλά κυρίως οι πιεστικές ανάγκες εκσυγχρονισμού των αεροδρομίων. Ακόμη θα πρέπει να σταθμιστεί το υπέρογκο τίμημα που καταβάλλει ο προτιμητέος επενδυτής, το οποίο ξεπερνάει με κάθε είδους μέτρηση το τίμημα όλων των άλλων αποκρατικοποιήσεων.

Συνολικά, εκτιμάται ότι το ελληνικό Δημόσιο θα λάβει πάνω από 10 δισ. ευρώ στην 40ετία από την παραχώρηση της εκμετάλλευσης των αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport – Slentel. Επίσης, το ΤΑΙΠΕΔ θα εισπράξει το υψηλότερο προκαταβαλλόμενο τίμημα, ύψους 1,24 δισ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι μέχρι σήμερα το υψηλότερο τίμημα που έχει εισπράξει είναι τα 622 εκατ. ευρώ από την ιδιωτικοποίηση του ΟΠΑΠ (Νοέμβριος 2013) και ακολουθούν τα 400 εκατ. ευρώ από την πώληση του 10% του ΟΤΕ (Ιούλιος 2011), τα 261 εκατ. ευρώ από την πώληση και επαναμίσθωση των 28 κτιρίων (Απρίλιος 2014) και τα 190 εκατ. ευρώ από τη 12ετή παραχώρηση της άδειας των λαχείων (Σεπτέμβριος 2013).

Πολλοί εγείρουν θέμα ανταγωνισμού, καθώς ένας επενδυτής θα ελέγχει σημαντικό αριθμό σχετικά μεγάλων αεροδρομίων. Στελέχη της κοινοπραξίας αντεπιχειρηματολογούν αναφέροντας ότι τα δύο μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας («Ελ. Βενιζέλος» και «Ν. Καζαντζάκης») δεν βρίσκονται υπό τον έλεγχο της κοινοπραξίας, ενώ επιπλέον παραμένει μια σειρά άλλων μικρότερων αεροδρομίων υπό τον έλεγχο του Δημοσίου, τη λειτουργία των οποίων θα χρηματοδοτεί η κοινοπραξία από τα έσοδα των 14 αεροδρομίων.

Στελέχη της νέας κυβέρνησης (Γ. Σταθάκης και Χρ. Σπίρτζης) έχουν ταχθεί υπέρ ενός νέου μοντέλου αξιοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων, χωρίς ωστόσο να περιγράψουν αυτό το νέο μοντέλο ούτε στις προγραμματικές δηλώσεις, αλλά ούτε και στις επαφές τους με τους δημοσιογράφους.

kathimerini.gr
loading...
Αν σου άρεσε το άρθρο μοιράσου το με τους φίλους σου!

Κοινοποίηση στο Facebook