Καμπανάκι για δημογραφική έκρηξη κατά τον 21ο αιώνα κρούουν οι επιστήμονες. Ερευνητές του ΟΗΕ και του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον που χρησιμοποίησαν σύγχρονες στατιστικές μεθόδους εκτίμησαν ότι ο πληθυσμός της Γης θα συνεχίσει να αυξάνεται σε όλη τη διάρκεια του αιώνα, ίσως ξεπερνώντας τα 12 δισεκατομμύρια μέχρι το 2100, ενώ ένας στους τρεις κατοίκους θα είναι Αφρικανός.
Η περιοχή με τον ταχύτερα αυξανόμενο πληθυσμό είναι η υποσαχάρια Αφρική. Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι ο πληθυσμός στην Αφρική θα αυξηθεί κατά τουλάχιστον τρεις φορές σε σύγκριση με σήμερα και θα ανέρχεται το 2100 μεταξύ 3,5 και 5,1 δισ. ανθρώπων
Τα συμπεράσματα των ερευνητών, που δημοσιεύθηκαν στην επιθεώρηση Science, έρχονται να ανατρέψουν τις μέχρι σήμερα εκτιμήσεις που έβρισκαν σύμφωνη όλη την επιστημονική κοινότητα και ήθελαν τον παγκόσμιο πληθυσμό να φτάνει το 2050 στο ανώτατο σημείο του, στα 9 δισεκατομμύρια, και στη συνέχεια να ακολουθεί πτωτική πορεία.
Τώρα δίνονται 70% πιθανότητες στο να συνεχίσει να αυξάνεται μέχρι το τέλος του αιώνα και 80% στο να φτάσει σε έναν αριθμό-ρεκόρ ανάμεσα στα 9,6 και 12,3 δισεκατομμύρια κατοίκους. «Υπάρχει τώρα ένα ισχυρό επιχείρημα για να επιστρέψει η δημογραφική έκρηξη στην κορυφή της διεθνούς ατζέντας.
Προβλήματα
Ο πληθυσμός είναι ο βασικός παράγοντας για όλα τα υπόλοιπα και η ταχεία πληθυσμιακή αύξηση μπορεί να μεγεθύνει όλων των ειδών τις προκλήσεις», όπως είναι οι ελλείψεις στην υγεία, η φτώχεια, η μόλυνση του περιβάλλοντος, καθώς και οι αναταραχές και η εγκληματικότητα, σχολίασε ο επικεφαλής της διεθνούς ερευνητικής ομάδας καθηγητής Εντριαν Ράφτερι στο Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον.
Η περιοχή με τον ταχύτερα αυξανόμενο πληθυσμό είναι η υποσαχάρια Αφρική, όπου λόγω της περιορισμένης πρόσβασης σε μέσα αντισύλληψης η γεννητικότητα είναι πολύ υψηλή, με μία γυναίκα να γεννά κατά μέσο όρο... πέντε παιδιά (ο αριθμός ανέρχεται σε 1,5 έως 2 παιδιά για τις ανεπτυγμένες χώρες).
Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι κατά 80% ο πληθυσμός στην αφρικανική ήπειρο θα αυξηθεί κατά τουλάχιστον τρεις φορές σε σύγκριση με σήμερα και θα ανέρχεται το 2100 μεταξύ 3,5 και 5,1 δισεκατομμυρίων ανθρώπων.
Μάλιστα θεωρούν πιθανό ο πληθυσμός της Νιγηρίας -σήμερα στα 160 εκατομμύρια- να φτάσει το 1,5 δισεκατομμύριο κατοίκους και να ξεπεράσει ακόμα και αυτόν της Κίνας που είναι σήμερα η πολυπληθέστερη χώρα.
Με νέες μεθόδους
Η μελέτη χρησιμοποίησε για πρώτη φορά εξελιγμένες μεθόδους στατιστικής έτσι ώστε να περιορίσει το εύρος της εκτίμησης και περιγράφει πώς ο ρυθμός γεννήσεων αλλάζει με την πάροδο του χρόνου σε κάθε χώρα.
Επίσης περιλαμβάνει και όλα τα πιθανά σενάρια, όπως αυτό του να σταματήσει να αυξάνεται ο πληθυσμός μέχρι το τέλος του αιώνα και στο οποίο δίνουν 30% πιθανότητες.
Μάλιστα ο ίδιος ο διευθυντής του Προγράμματος Παγκόσμιου Πληθυσμού στην Αυστρία, Βόλφγκανγκ Λουτς, ο οποίος είχε εκτιμήσει πριν από τρία χρόνια ότι στα μέσα του αιώνα ο πληθυσμός του πλανήτη θα κορυφωθεί και στη συνέχει θα αρχίσει να πέφτει, σχολίασε ότι η νέα μεθοδολογία «αναμφίβολα αποτελεί πρόοδο».
ΕΡΗ ΠΑΝΣΕΛΗΝΑ
ethnos.gr
loading...
Αν σου άρεσε το άρθρο μοιράσου το με τους φίλους σου!