ΕΚΤΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Η ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑ « aitoloakarnanianet

Κυριακή 15 Δεκεμβρίου 2013

ΕΚΤΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Η ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑ

Αυξημένα επίπεδα νιτρικών στην Αιτωλοακαρνανία, ο νομός όμως έμεινε ξανά εκτός προγράμματος
απονιτροποίησης. Χάνουμε εκατομμύρια και την ίδια στιγμή εξακολουθούμε να μολύνουμε τον υδροφόρο ορίζοντα. 

Στην Αιτωλοακαρνανία η υπερβολική και ανεξέλεγκτη χρήση φυτοπροστατευτικών έχει ενοχοποιηθεί για τα.... υψηλά ποσοστά καρκινογένεσης. Μέχρι σήμερα όμως κανείς δεν έχει ασχοληθεί με τις επιπτώσεις της επίσης ανεξέλεγκτης χρήσης των αζωτούχων λιπασμάτων που μολύνουν τον υδροφόρο ορίζοντα. Ήδη στην περιοχή του Μεσολογγίου, στην περιοχή της Αμφιλοχίας, αλλά και στη λίμνη Λυσιμαχεία, έχουν διαπιστωθεί υψηλά ποσοστά νιτρικών. Οι περιοχές αυτές, σύμφωνα με παλιότερη μελέτη που περιήλθε σε γνώση του agrinioreport.com, βρίσκονται στα όριά τους. Αν σήμερα δεν ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα, οι επιπτώσεις θα είναι δραματικές. 

Τα μέχρι τώρα αποτελέσματα των ερευνών έχουν δείξει ότι τα εκπλύματα νιτρικών γεωργικής προέλευσης και ο ρυθμός δημιουργίας τους είναι συνάρτηση της χρήσης γης (του είδους της καλλιέργειας), του ύψους της βροχόπτωσης και άλλων φυσικών ή ανθρωπογενών παραγόντων. Συνήθως οφείλεται στη γεωργία, την κτηνοτροφία και τη βιομηχανία. 

Ειδικά για την Ελλάδα, η εντατικοποίηση της γεωργίας τελευταίες δεκαετίες σε συνδυασμό με την υπερβολική χρήση αζωτούχων λιπασμάτων, είχε σαν αποτέλεσμα την αύξηση της νιτρορύπανσης στα επιφανειακά και υπόγεια νερά. Τα νιτρικά ιόντα είναι ευκίνητα και μπορεί να μετακινηθούν από τους επιφανειακούς εδαφικούς ορίζοντες στα βαθύτερα στρώματα και στη συνέχεια στον υπόγειο υδροφορέα. 

Επομένως, παρατηρείται συγκέντρωση νιτρικών στους υδροφόρους ορίζοντες είτε με την επιφανειακή απορροή η οποία συμβάλλει στη νιτρορύπανση των επιφανειακών αποδεκτών, είτε με τη βαθιά διήθηση η οποία συμβάλλει στην επιβάρυνση των υπόγειων υδροφορέων. 

Σύμφωνα με τη σχετική Οδηγία της Ε.Ε. (91/676) η χώρα μας δήλωσε ως ευπρόσβλητες ζώνες αρκετές περιοχές. Τη σχετική μελέτη είχε συντάξει το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο. Η Ελλάδα υιοθέτησε ένα ζωνικό πρόγραμμα μείωσης της νιτρορύπανσης γεωργικής προέλευσης με βάση τις περισσότερο «επικίνδυνες» περιοχές, όπου και εφαρμόζονται ήδη Σχέδια Δράσης απονιτροποίησης. 

Δυστυχώς, οι αρμόδιοι φορείς και δη η Περιφέρεια, δεν φρόντισε ώστε ανάλογο πρόγραμμα να υλοποιηθεί και στην Αιτωλοακαρνανία… 

Το πρώτο και σημαντικότερο ίσως που πρέπει να γίνει, είναι να ενημερωθούν οι αγρότες για τη χρήση των αζωτούχων λιπασμάτων ώστε να κατανοήσουν ότι η μείωσή τους δεν συνεπάγεται και ανάλογη μείωση της στρεμματικής απόδοσης. Εξίσου σημαντικό είναι να ολοκληρωθεί ο εδαφολογικός χάρτης της Αιτωλ/νίας, ο οποίος σε συνδυασμό με προτάσεις αξιολόγησης και χρήσης γαιών θα βοηθούσε σημαντικά στην αντιμετώπιση του προβλήματος. 

Η εγκατάσταση μονίμου δικτύου παρακολούθησης της ποιότητας του υπογείου νερού που χρησιμοποιείται για άρδευση, σύμφωνα άλλωστε και με κοινοτική νομοθεσία, θα μας έδινε τη δυνατότητα πρόληψης πιθανόν προβλημάτων. 

Στα προληπτικά μέτρα πρέπει να συμπεριληφθούν κι αυτά της αντιδιαβρωτικής προστασίας στις επικλινείς εκτάσεις (Οι επιφάνειες δεν πρέπει να παραμένουν ακάλυπτες από βλάστηση, ειδικά στη χειμερινή περίοδο). Επίσης υπάρχουν πολλές άγνωστες στο νομό μας τεχνικές η αξιοποίηση των οποίων, όπως προκύπτει και απ’ τα υφιστάμενα ερευνητικά δεδομένα, μπορεί να πολλαπλασιάσει τις επιδράσεις των λιπασμάτων. 

Αυτό σημαίνει μεγάλη απόδοση με ελάχιστη ποσότητα αζωτούχων. Τέλος, όπου είναι εφικτό και απαραίτητο μπορεί να γίνει εμπλουτισμός του υδροφόρου ορίζοντα με καλής ποιότητας νερό. 

Να σημειωθεί στο σημείο αυτό ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση ενθαρρύνει τους γεωργούς να ασκούν πραγματικό λειτούργημα στην υπηρεσία της κοινωνίας με την εισαγωγή ή τη διατήρηση μεθόδων παραγωγής που συμμορφώνονται προς την αυξανόμενη ανάγκη προστασίας και βελτίωσης του περιβάλλοντος, των φυσικών πόρων του εδάφους και την ανάγκη διατήρησης του τοπίου και του φυσικού χώρου (ΚΑΝ. 1257/99). 

Στήριξη παρέχεται στους γεωργούς που αναλαμβάνουν γεωργοπεριβαλλοντικές υποχρεώσεις διάρκειας τουλάχιστον πέντε ετών. Εάν χρειάζεται, καθορίζεται μεγαλύτερη περίοδος για ιδιαίτερους τύπους ανάληψης υποχρεώσεων ενόψει των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. 

Η μη ένταξη του νομού στο πρόγραμμα απονιτροποίησης, σημαίνει ότι οι αγρότες θα στερηθούν τα σχετικά κονδύλια (και το ποσό είναι τεράστιο). Σημαίνει ταυτόχρονα, όμως, ότι δεν κάνουμε το παραμικρό για την πραγματική απειλή που έχει να κάνει με την ποιότητα των υπόγειων υδάτων. 

Θυμίζουμε μόνο ότι στην Αιτωλοακαρνανία δεκάδες χωριά εξακολουθούν να υδρεύονται από γεωτρήσεις, …το νερό των οποίων συχνά δεν είναι κατάλληλο προς πόση!!! 

Φ. Μπ.


agrinioreport.gr
loading...
Αν σου άρεσε το άρθρο μοιράσου το με τους φίλους σου!

Κοινοποίηση στο Facebook